Ormanda kesilen ağaçlar yaşantımıza mobilya olarak girene kadar türlü türlü aşamalardan geçerler.
Gün içerisinde sadece oturduğumuz yada elbisemizi almak için kapağını açtığımız dolabın dokunduğumuz her bir parçası bir emek bir mücadele sonucu oraya gelmiştir.
Kuşkusuz ki onu bu hale getiren insanların varlığı inkar edilemez.Biz burada sadece ağacı anlatmaya çalıştığımız için insanlara değinmeden anlatacağız.
7. TOMRUK BİÇME MAKİNELERİ
Tomrukların biçilerek kereste elde edilmesinde aşağıdaki makineler
kullanılır.
a) Metal detektörleri
b) Katraklar
c) Blok bant şerit testereler
d) Yarma şerit testereler
e) Blok daire testereler
f) Çoklu dilme (çoklu daire testere) makinesi
7.1.METAL DEDEKTÖRLERİ
Metal dedektörleri, tomruk içindeki madeni parçaları, manyetik (kurşun,
metal) parçaları manyetik
etkileşim
sonucu haber veren cihazlarıdır. Eğer,
dedektörler aracılığı ile bu arama işlemi
gerçekleştirilmezse,
biçme esnasında tomruk içindeki kurşun ya da metal parçaları gibi madeni
elemanlar bıçağa
(lama testere, şerit testere, daire testere) zarar vereceğinden biçme işleminin
sürekliliğini bozacak kesici bıçak değişimi ile zaman kaybına sebep
olacaktır.
7.2 KATRAKLAR
1. Düşey Katraklar
Bu
makineler Kuzey yarım kürede Î.Y.A. tomruklarını lif yönünde bir defada istenilen boyutlarda
biçmek
için geliştirilmiştir. Kereste
endüstrisinin ana makinelerindendir. Biçme diyagramına göre
farklı sayıda
testerelerin gerilmiş (asılmış) olduğu
katrak çerçevesi aşağı yukarı
bir öteleme
hareketi
yaparak biçme işlemini gerçekleştirir.
Bu hareket krank-biyel mekanizmasıyla
sağlanır.
Ağır bir kütleye sahip olan bu çerçevenin hareketi sırasında büyük bir kütle kuvveti
oluşur.
Avantajları;
1. Makine çerçevesinde gerilmiş testere sayısına
göre, tomruk bir defada biçilebilir.
2. Biçme işleminde kereste boyutlarındaki ölçü
tamlığı yüksektir.
3. Biçme hattı genişliği daire testerelerden daha küçük, şerit testerelerden daha büyüktür.
2. Yatay Katraklar
Kalın tomrukların biçilmesinde kullanılır. En önemli faydası, biçilen
kereste tomruğun üzerinde
kaldığı için son kısmı yarılmaz, bu sayede iç gerilimi olan tomruk ve
blokları biçmek mümkündür.
Makine sadece bir adet testere ile donatılmıştır. Bu, çift T formundaki
bir çerçeveye gerilmiştir.
Çerçeve yatay doğrultuda hareket eder. Çerçevenin altında, bir arabay
sıkıştırılmış olan tomruk testereye verilir. Testere her iki yönde de kesmek
zorunda olduğu için uygun bir diş formuna sahip olmalıdır. Kereste kalınlığını
ayarlamak için çerçeve olduğu gibi kereste kalınlığı kadar aşağıya iner. Modern
katraklarda kereste kalınlığını önceden belirleyerek biçmek mümkündür. Tomruk
arabaya kancalarla tutturulur. Kancalar ise mekanik, elektromekanik ve hidrolik
olarak çalışırlar.
Şekil. Şematik Olarak Yatay Katrak
7.3 DÜŞEY BLOK ŞERİT TESTERELER
Blok bant
testereler, yapı olarak mobilya endüstrisinde kullanılan şerit testerelere
benzerler.
Ancak, bant hareketini sağlayan kasnaklar daha büyük çaplı, kullanılan
testereler daha kalın ve geniş, besleme hareketi
(tomruk) arabalı ve otomatiktir.
Şekil. Düşey Blok Şerit Testere Makinesi
1. Hareketli kasnak,
2. Makine gövdesi,
3. Tahrik kasnağı,
4. Tomruk arabası,
5. Makine gövdesi ve tomruk Araba rayı,
6. İtme mekanizması,
7. Testere alt kılavuzu,
8. Üst kılavuz
a. Sıkıştırma kancası
b. Testere levha ile tomruk arabası dayanağı arasındaki en büyük mesafe,
c. Testere levhası ile makine gövdesi arasındaki mesafe,
d. kasnak çapı,
e. Biçilen malzemeyle üst kılavuz arasındaki asgari mesafe (50 mm),
f. kılavuz altında tomruk geçiş mesafesi
2. Makine gövdesi,
3. Tahrik kasnağı,
4. Tomruk arabası,
5. Makine gövdesi ve tomruk Araba rayı,
6. İtme mekanizması,
7. Testere alt kılavuzu,
8. Üst kılavuz
a. Sıkıştırma kancası
b. Testere levha ile tomruk arabası dayanağı arasındaki en büyük mesafe,
c. Testere levhası ile makine gövdesi arasındaki mesafe,
d. kasnak çapı,
e. Biçilen malzemeyle üst kılavuz arasındaki asgari mesafe (50 mm),
f. kılavuz altında tomruk geçiş mesafesi
Tomruk Arabası
Düşey blok
şerit testere makinelerinin en önemli ksımlarmdan biridir. Araba sadece tomruğu
taşıma ve
sıkıştırma görevini yapmaz,
ayrıca her biçme işleminden sonra, çok hassas toleranslarla biçme kalınlığı
ayarını sağlamak zorundadır. Bu nedenle tomruk arabası çok stabil ve
ağır olmalıdır.
Bu makinelerde sadece bir testere bulunduğundan, bir defada sadece bir
kereste elde edilebilir. Bu nedenle katraklara göre çıktısı çok düşüktür.
Tomruk kesme Şerit
testere makinesi
Yatay ve dikey konumlu türleri vardır. Yatay blok bant testerelerde,
iyi bilenmiş ve iyi ayarlanmış
bir
testere ile çok ince levhalar elde edilebilir. Bu nedenle bu tür daha çok biçme
kaplama (papel kaplama) üretiminde
kullanılır
Tomruk çevirme tertibatı;
Tomrukların en uygun biçme tarafına döndürülmesi, yatay ve düşey olarak
yerleştirilmiş zincirli
çevirme kollan yardımıyla yapılmaktadır. Bu tertibatlar aynı zamanda
yarım ve çeyrek tomrukların döndürülmesini sağlayabilmektedir. Tomruk
arabasının biçme sonrası geri hareketinde, testere, kereste
yüzeyine sürtünmemeli, kereste yüzeyi ile testere arasında 10 mm den
daha geniş bir mesafe kalmalıdır. Bu iki şekilde sağlanabilir;
7.4. Yatay Blok Şerit Testere Makinesi
Yatay olarak konumlandırılmış kasnaklar üzerinde şerit testere zemine
paralel olarak hareket
etmektedir.
Biçme hızlan max. 40 m/sn dir. Bazı makinelerde bu hız kademesiz ayarlanabilir.
Tomruk arabasının konstrüksiyonu düşey
şerit testere makinelerinkine benzer. Daha çok kaim çaplı tomruklardan
yanlan alınmamış blok mal üretiminde kullanılır. Tomruk arabasının uzunluğu 12 m olan makineler mevcuttur.
A. Tomruk arabası ile testere levhası arasındaki max. mesafe,
B. max. serbest testere uzunluğu,
D.Kasnak çapı,
E. Makine taşıyıcı bloklan arasındaki mesafe, d. Max. tomruk çapı, h. Max. biçme yüksekliği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder